Avtalsvillkor

Allmänt

Dessa köp- och leveransvillkor (”Villkoren”) gäller alltid när du eller det företag som du företräder (”Kunden”) gör en beställning av oss via www.svensk-design.se (”Webbplatsen”), över telefon eller mail. Avtal ingås på svenska mellan Kunden (d.v.s. dig eller det företag som du representerar) och GreenlineSolutions, org. nr. 730619-2704 (hädanefter ”SvenskDesign” eller ”SVDE”). Villkoren gäller för såväl konsumenter som företag. Observera att i vissa delar skiljer sig villkoren åt beroende på om en beställning görs av en konsument eller av en representant för ett företag.

Du som handlar som privatperson behöver vara över 18 år och inte stå under förmyndarskap. Om du är under 18 år krävs dina målsmans samtycke för att få beställa hos oss.

Du som handlar som en företrädare för ett företag ska ha, och garanterar härmed att du har, behörighet att ingå avtal och genomföra köp för det företag du representerar, d.v.s. Kundens räkning.
SvenskDesign kan när som helst ändra dessa Villkor, men de ändringar som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Gällande avtalsvillkor framgår alltid genom senast publicerad version av Villkoren på Webbplatsen. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Villkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp.

Avtal och beställning
För att kunna göra ett köp måste du acceptera villkoren. Kund som har beställt via telefon eller e-mail kommer att få villkoren skickade till sig tillsammans med orderbekräftelsen. Om kunden inte snarast invänder mot villkoren kommer kunden anses ha accepterat villkoren. Genom att acceptera villkoren förbinder du dig att följa dem för egen räkning. Om du företräder ett företag accepterar du villkoren även för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa villkor samt de köp du gör för detta företag, d.v.s. Kundens räkning. I samband med din beställning kan du även godkänna vår behandling av dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.

Vid beställning ingås avtal mellan kunden (d.v.s. dig eller det företag du representerar) och SvenskDesign. Vid beställning skickar SvenskDesign en orderbekräftelse till kunden. SvenskDesign förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om du uppgett felaktiga personuppgifter). Order under 50 kr expedieras inte.
Avtal och beställning

Beställning kan göras via webbplatsen, över telefon eller via e-mail och i samband med detta accepteras villkoren.

Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att vi skickar en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Var därför noga med att ange rätt mejladress.

Denna orderbekräftelse fungerar sedan som ett kvitto på din beställning. Vi rekommenderar därför att du sparar denna handling. Där kan du även hitta SvenskDesign´s kontaktinformation vid eventuella frågor.

Vi förbehåller oss rätten att korrigera en order om leverans av någon anledning inte kan ske, och om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina beställningar och leverera dem i ett paket om leveransadressen är densamma. Svensk Design har rätt att i enskilda fall neka beställningen (exempelvis om kunden har uppgett felaktiga personuppgifter), eller om kunden inte godkänns vid en eventuell kreditupplysning eller om kunden har förfallna fakturor.

Produktinformation m.m.
SvenskDesign reserverar sig för slutförsäljning av produkter samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, i annonser eller annat marknadsföringsmaterial, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation samt felaktiga priser eller felaktig information angående om en produkt finns i lager. SvenskDesign har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen på Webbplatsen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en produkt som Kunden har beställt kommer SvenskDesign meddela Kunden detta och invänta Kundens godkännande av det korrigerade priset innan SvenskDesign fortsätter med beställningen.

Bilder över produkter på Webbplatsen, i annonser och annat marknadsföringsmaterial ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal produkter du erhåller eller produktens exakta utseende, funktioner eller ursprung. SvenskDesign ansvarar inte för information som kommer från en tredje part

Om SvenskDesign använder en tillverkarens artikelnummer på webbplatsen är det som referens för vår webbshop och ej att betrakta som eventuellt artikelnummer från leverantör/producent.
Informationen på webbplatsen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående av skriftligt medgivande från SvenskDesign.

Priser, avgifter och betalning
Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på Webbplatsen, om annat inte uttryckligen avtalats eller om omständigheterna uppenbarligen föranleder annat. För beställningsvaror där priset anges som uppskattat kan priset komma att justeras efter att ordern är lagd. I de fall detta inträffar och varan blir dyrare än det uppskattade priset kontaktas kunden av företaget SvenskDesign, kunden har då rätt att ångra köpet.

Samtliga priser anges i svenska kronor och kan visas antigen exklusive moms eller inklusive moms beroende på hur kunden valt på webbshoppen (företagskund eller privatperson). Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Det tillkommer inte fakturerings- eller expeditionsavgifter på Kundens köp.

Kunden kan betala sitt köp genom Klarna, swish eller i vissa fall faktura.

Läs mer om våra betalsätt på Webbplatsen, se här betalsätt. GS förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på Webbplatsen.

Om Kund som är ett företag har särskilda krav på att viss information ska anges på fakturan för att genomföra betalning, exempelvis referens i form av beställarens namn eller kostnadsställe, ansvarar kunden för att lämna sådan information till SvenskDesign vid beställning. Kunden kan inte neka betalning av faktura från SvenskDesign med hänvisning till att fakturan saknar viss information om inte kunden lämnat denna information till SvenskDesign.

Påminnelse. Dröjsmålsränta utgår med 2% per månad från förfallodagen samt en
lagstadgad påminnelseavgift om 60 kr.

Kampanjer och erbjudanden
SvenskDesign kan från tid till annan erbjuda kampanjer som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor, t.ex. rörande betalning eller förlängt öppet köp. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av SvenskDesign i samband med kampanjen. SvenskDesign förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

Leverans och transport
Frakt tillkommer vid beställning om inte annat framgår av GS:s fraktvillkor. För närmare information om SvenskDesign´s fraktvillkor se Fraktinformation. Observera att begränsningar i leveransen kan förekomma.

Varor som finns i lager skickas normalt Inom 1-3 dagar vid beställning före kl. 11:00. Leveranstiden kan variera beroende på om varan finns i lager eller ej, samt om det ska på något tryck eller märkning på produkten/produkterna. Den förväntade leveranstiden framgår av orderbekräftelsen. Avvikelser kan ske från angivna leveransdatum. Om kunden har beställt en vara som är tillfälligt slut eller är en beställningsvara är leveranstiden längre. Mer information om GS leverans av varor och villkor för leveransen finner du här: Fraktinformation.

Om det uppstår några problem som fördröjer leveransen får Kunden meddelande om detta. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 5 arbetsdagar utöver utlovad leveranstid och förseningen inte beror på kunden har kunden rätt att häva köpet.

Kunden ska, beroende på vald betalnings- och leverans lösning, lösa ut, hämta eller ta emot sitt paket enligt de anvisningar som från tid till annan lämnas av SvenskDesign eller fraktbolaget. Vid leverans ska Kunden kunna uppvisa giltig legitimation och ordernummer. Beroende på vald leverans lösning får Kunden en avisering som visar var och när paket skall hämtas eller tas emot. För ej uthämtade eller ej mottagna paket debiteras Kunden en avgift motsvarande fraktkostnaderna. Om varan är en specialtillverkad produkt med ex. tryck eller prägling enligt kunds önskemål så debiteras hela beställningens belopp då det inte är ångerrätt på specialtillverkade produkter.

För ej utlösta paket debiteras beställaren minst våra utlagda kostnader, dock lägst 50:- exklusive moms.

Ångerrätt
Ångerrätt innebär att du som konsument har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från det att du eller någon av dig angiven person tagit emot den beställda produkten (ångerfristen).

Om du vill ångra ditt köp ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till SvenskDesign om detta innan ångerfristen har löpt ut. Du ska i ett sådant meddelande ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, orderdatum, e-postadress och vilka produkter du ångrar om beställningen innehåller flera produkter.

Vid köp via SvenskDesign har du rätt att öppna förpackningen mycket försiktigt och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om och i den mån produkten hanteras i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion har SvenskDesign rätt att göra ett värdeminskningsavdrag på det belopp som ska återbetalas. Värdeminskningsavdragets storlek motsvarar produktens värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde.

Vid utövande av ångerrätten ska produkten skickas till GS inom 14 dagar räknat från det datum du meddelade SvenskDesign om att du ångrar dig.

Produkten skickas till GreenlineSolutions, Tofta Per Måns Gård, 35598 Ingelstad. När kunden ångrar sitt köp betalar kunden själv kostnaden för returfrakten. Returen skickas direkt till denna adress och inte via ombud, returer som skickas till ombud kommer inte att hämtas ut och går i retur till avsändaren.

Kunden ansvarar för produktens skick efter det att kunden har tagit emot produkten samt under returfrakten. SvenskDesign rekommenderar därför att produkten skickas i originalförpackningen samt väl emballerad i ett yttre emballage med spårbar försändelse.

Ett antal produkter på denna webbplats säljs utan ångerrätt. I samband med beställning av en sådan vara får du tydlig information om vad som gäller avseende ångerrätt i produktbeskrivningen.
Om returen beror på att SvenskDesign har levererat fel vara står SvenskDesign returfrakt kostnaden, viktigt är att ni kontaktar oss innan returen skickas till oss, maila oss på: kundtjanst@svensk-design.se.

Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:
Varor som har tillverkats enligt kundens anvisningar eller tillverkas på beställning som t.ex Kläder med tryck, specialtillverkade dekaler, skyltar etc.
Varor som varit använda.
Varor som är defekta eller felaktiga då detta i stället är reklamation.
Ej uthämtade paket – Paket hos ombud måste hämtas ut fysiskt för att ångerrätten skall gälla.
SvenskDesign betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum SvenskDesign tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. SvenskDesign får dock vänta med återbetalningen tills vi tagit emot produkten så att skicket på denna kan kontrolleras. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde, om inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

Observera dock att fraktavgiften för vår leverans till dig inte återbetalas ifall du ångrar hela eller delar av din order.
SvenskDesign har rätt att göra ett värdeminskningsavdrag på produkten från återbetalningsbeloppet på varan enligt Villkor.

Ångerrätt företag
Vid köp på distans av dig som är konsument gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. SvenskDesign har valt att erbjuda även företagskunder ångerrätt i enlighet med denna punkt. I relation till företagskunder föreligger dock vissa särskilda villkor för att få utöva ångerrätt enligt denna punkt. Vad som sägs om ”du” nedan gäller alltså även Kund som är företag.

Så här gör du en retur
Mejla oss på kundtjanst@svensk-design.se
Du kan även använda denna Ångerblankett från Konsumentverket

SvenskDesign skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka.

Märk på paketet ”RETUR + ditt ordernummer” och skicka sedan returen till oss till vår returadress.

Returadress:
GreenlineSolutions, Tofta Per Måns Gård, 355 98 Ingelstad

OBS! Du kan även lämna tillbaka produkten i våra lokaler på Tofta Per Måns Gård, 355 98 Ingelstad, (Lokalen ligger i Tegnaby 14 km söder om Växjö).

Du kan läsa mer om ångerrätt här: Konsumentverket om ångerrätt
Tänk på:
Som kund betalar du själv returfrakt och ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande HELT emballage.

Varan ska vara komplett tillbaka till oss vilket innebär att tillbehör, bruksanvisning, produktförpackning, inneremballage mm skall inkluderas i returen.

Förpacka returen väl. Du som kund ansvarar för att returen kommer fram hel och står därmed för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Använd ytteremballaget du fick varan i. Vi ersätter inte produkter som fraktskadas på grund av dålig emballering under transporten till oss. Ta gärna en bild på paketet hos din fraktspeditör innan du lämnar ifrån dig ditt paket

Produkten ska skickas eller lämnas i retur inom två veckor räknat från det datum meddelandet om utövande av ångerrätten inkommit till SvenskDesign.

Vi har ej möjlighet att lösa ut paket mot postförskott eller hämta ut paketet på utlämningsställe eller terminal. Tänk på att returnera försändelsen spårningsbart och som företagspaket eller ett likvärdigt fraktsätt som gör att paketet kommer till vår till vår returadress. Spara alltid ditt inlämningskvitto vid retur via ombud.

Om du som företagare har fått handla mot faktura ber vi dig som kund att betala denna och invänta er återbetalning. Alternativet är att kontakta SvenskDesign på kundtjanst@svensk-design.se och be oss att förlänga förfallodatum på er faktura så att hanteringen hinner göras. Det är du som kund som ansvarar för att förfallodatum inte går ut på fakturan.

Retur för företag
För näringsidkare som handlar hos SvenskDesign så tillämpas köplagen. Om returrätt ges enligt köplagen kan returavdrag på 20% av varans värde tillkomma utöver kostnad för returfrakt. Vi skickar efter kontakt och beslut ut en kreditfaktura om så blir överenskommet.

Garanti och reklamationsrätt
Konsument:
SvenskDesign säljer vissa produkter som omfattas av garanti, t.ex. vissa tekniska produkter, (enligt Konsumentköplagen). Alla garantier gäller i Sverige
Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Garantin gäller inte heller produkter som har förvarats eller använts felaktigt eller på ett olämpligt eller felaktigt sätt, ändrats eller rengjorts med felaktig rengöringsmetod eller felaktiga rengöringsprodukter.

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garanti rätten.

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga och bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga om felet funnits i varan redan när du tog emot den. Om det föreligger ett fel i beställd vara som du vill göra gällande ska du, så snart som möjligt efter att felet upptäckts, kontakta SvenskDesign. Reklamationer som görs inom en månad från det att du upptäckt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid. Oavsett när du reklamerar måste du emellertid kunna styrka att det faktiskt finns ett fel på beställd vara. Vid fel på en vara kan du tillfälligt behöva bekosta returfrakten men vi ersätter dig för detta när vi har tagit emot och godkänt reklamationen. Vi kompenserar även dig för den reklamerade varan i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. I första hand har SvenskDesign emellertid rätt att avhjälpa felet och i andra hand leverera en helt ny felfri vara. Om något av dessa alternativ inte är aktuella återbetalas beloppet, SvenskDesign kan komma att neka reklamationer om det visar sig att varan inte är felaktig.

Företag:
När du handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn/organisationsnummer på kvittot, tillämpas Köplagen (1990:931). Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten omfattar endast tillverkningsfel. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att det är ett tillverkningsfel. Förutom det erbjuder vissa leverantörer egna garantivillkor för sina produkter som är köpta av näringsidkare.

Så reklamerar du en vara

Om något är felaktigt med din vara vid leverans, ber vi dig reklamera det hos oss så snart så möjligt.

En reklamation av varan kan du göra genom att kontakta vår kundtjänst för att få en returfraktsedel från oss, e-mail: kundtjanst@svensk-design.se
Varan ska returneras tillsammans med följesedel, kvitto eller eventuell faktura. Tänk på att du som kund, vid retur, ansvarar för att varan inte skadas i transporten tillbaka till oss. Om du har kvar det transportemballage som vi använde för att skicka ut artikeln är det bra att använda detta även för returen. Saknas detta bör du tänka på att artikeln kan utsättas för stötar under transport så ett ytteremballage med stötdämpande material mellan detta och artikelns förpackning är bra att använda.

Kunduppgifter och kundkonto m.m.
SvenskDesign är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Information om hur SvenskDesign hanterar dina personuppgifter finner du i SvenskDesign`s integritetspolicy som du också kan godkänna i samband med köp och som finns på webbplatsen.

Du som är registrerad kund hos SvenskDesign åtar dig att se till så att ingen annan än du själv kan använda dina inloggningsuppgifter. Du får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Du ska omgående anmäla till SvenskDesign om det kan misstänkas att obehöriga känner till kundens lösenord.

Det är endast möjligt att ha ett (1) kundkonto per kund. Kund som är ett företag garanterar att den person som har registrerat kundkontot samt eventuella övriga användare är behöriga att utförda åtgärder samt genomföra köp för kundens räkning på webbplatsen. Kund som är ett företag är ansvarig för alla åtgärder som utförs av dess användare under inloggning på kundens kundkonto. Vidare ska Kund som är ett företag ska se till att dess användare läser och godkänner dessa villkor samt SvenskDesign´s integritetspolicy.

Om SvenskDesign misstänker att ett kundkonto eller inloggningsuppgifter missbrukas eller användandet annars bryter mot villkoren har SvenskDesign rätt att stänga av kunden och/eller dig som användare. SvenskDesign har även rätt att oavsett anledning tilldela dig nya inloggningsuppgifter.

Ändring av Villkoren
SvenskDesign förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Webbplatsen. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Webbplatsen), alternativt 30 dagar efter att SvenskDesign har informerat Kunden om ändringarna.

Tillämplig lag och tvist
Vid eventuell tvist med kunder som är konsumenter följer SvenskDesign beslut från Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan: www.arn.se, eller adress Box 174, 101 23 Stockholm. Kund som är konsument kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når via: ec.europa.eu/consumers/odr/.

Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och, med undantag för vad som anges under stycket ovan, avgörs av allmän domstol.

Paketspårning och leveransskada
Vill du ha hjälp att spåra ett paket eller kolli, har din leverans ej anlänt, har du fått ett skadat paket?
Skicka e-mail till kundtjanst@svensk-design.se Ange nedanstående uppgifter i ditt meddelande så kan vi hjälpa dig på ett snabbt och smidigt sätt.
OBS! Särskilda instruktioner gäller vid returer/reklamation som avser skadade försändelser från speditörer. Läs mer längre ner.
– Beskrivning av ärendet
– Ordernummer
– Artikelnummer
– Namn
– E-mail
– Telefon
Reklamation Speditör
Fotografering av skadat gods och paket
Tänk på att en synlig skada ska reklamera samma dag som godset kvitteras, dold skada inom 7 arbetsdagar. Det skadade godset ska alltid behållas i det skick som det togs emot, både produkten och tillhörande ytter- och inneremballage.
Det skadade godset får ej returneras, repareras eller kasseras innan reklamations utredningen är klar.
För att fastställa orsak till skadans uppkomst behövs fotografier (samtliga) enligt instruktionen nedan.
– Adress Kortet i närbild (hela adress kortet ska vara synligt och läsbart).
– Försändelsen i sin helhet. Fotografera tre av lådans utvändiga sidor.
– Försändelsen i sin helhet, motsatta kort- och långsida.
– Är produkten emballerad i en låda ska den öppnas och fotograferas från ovan. Bilden ska vara tagen på distans så att man ser allt det invändiga förpackningsmaterialet.
– Avlägsna delar av det invändiga förpackningsmaterialet, ta ytterligare en bild där produktens placering i lådan är synlig.
– Fotografera lådan invändigt utan något innehåll med lådans samtliga insidor väl synliga.
– Den skadade produkten i sin helhet.
– Bild som visar var på produkten som skadan/skadorna återfinns.
– Närbild på skadan/skadorna.
Skicka bilderna tillsammans med ordernummer till: kundtjanst@svensk-design.se

Villkoren fastställdes av SvenskDesign den 7 september 2024.
Ladda ner Köpvillkoren här.